Statut

    STATUT TOWARZYSTWA UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
    im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w URSUSIE

    Rozdział I - Postanowienia ogólne
    §  1
    Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Ursusie zwane dalej „Uniwersytet Trzeciego Wieku”, jest organizacją dobrowolną, samorządną i neutralną światopoglądowo osób starszych, działających w dziedzinie kultury, oświaty i ochrony zdrowia oraz turystyki o celach nie zarobkowych.
    § 2
    Uniwersytet Trzeciego Wieku jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną i działa na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo o Stowarzyszeniach i innych Ustaw oraz zarejestrowanego Statutu.
    § 3
    1. Siedzibą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus m.st.Warszawy.
    2. Terenem działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Dzielnica Ursus i miasto st. Warszawa.
    § 4
    1. Uniwersytet Trzeciego Wieku współpracuje z Biblioteką Publiczną im. Władysława Jana Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.
    2. Uniwersytet Trzeciego Wieku może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.
    § 5
    Uniwersytet Trzeciego Wieku swoją działalność opiera na pracy społecznej członków i ma prawo pobierać na finansowanie swojej działalności składki od członków oraz przyjmować darowizny także od osób nie będących członkami oraz dotacje.

    Rozdział II - Cele i środki działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku
    § 6
    Celem Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest:
    1) prowadzenie edukacji z różnych dziedzin nauk,
    2) aktywizowanie osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych formach życia społecznego,
    3) podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśnienia więzi i kontaktów osobistych szczególnie pomiędzy osobami starszymi i młodym pokoleniem,
    4) propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych.
    § 7
    Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje swoje cele, w szczególności przez:
    1) organizowanie wykładów, seminariów, lektoratów języków obcych, prelekcji, spotkań, konferencji, wystaw i innych zajęć,
    2) organizowanie i prowadzenie punktów konsultacji lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,
    3) organizowanie i prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych oraz wczasów,
    4) udział w badaniach naukowych, szczególnie w zakresie gerontologii społecznej,
    5) organizowanie konferencji naukowych,
    6) współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami, zajmującymi się problematyką trzeciego wieku,
    7) współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,
    8) inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
    9) prowadzenie zespołów zainteresowań,
    10) prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
    11) występowanie z wnioskami i opiniami do władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

    Rozdział III- Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku – ich prawa i obowiązki.
    § 8
    1. Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:
        1) członków zwyczajnych,
        2) członków honorowych,
        3) członków wspierających,
    2. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym i nie pozbawiona praw publicznych.
    3. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
    4. Członkiem wspierającym może być osoba prawna bądź osoba fizyczna, która uznaje cele statutowe Uniwersytetu Trzeciego Wieku i zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa poprzez swego przedstawiciela będącego osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych.
    § 9
    1. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.
    2. Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemną deklarację przystąpienia do Uniwersytetu Trzeciego Wieku według wzoru ustalonego przez Zarząd oraz wpłaca wpisowe w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
    3. Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi pisemne oświadczenie woli oraz ustala z Zarządem formę i rodzaj wspierania Towarzystwa.
    4. Członkostwo honorowe nadawane jest uchwałą Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
    § 10
    1. Członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązani są:
        1) aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        2) popierać działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zmierzające do wzrostu i znaczenia roli Uniwersytetu Trzeciego Wieku i jego środowiska,
        3) przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień Statutu,
        4) regularnie opłacać składki w wysokości określonej przez Walne Zebranie Członków w oparciu o wniosek przedłożony przez Zarząd.
        5) do posiadania aktualnej legitymacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
    2. Członkowie zwyczajni Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:
        1) korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,
        2) brania udziału we wszystkich formach działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        3) wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,
        4) brania udziału w Walnym Zebraniu Członków,
        5) wybierania i wybieralności do organów Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        6) wglądu w protokóły Walnych Zebrań Członków, rocznych sprawozdań Zarządu, planów(budżetu) Uniwersytetu Trzeciego Wieku, protokółów Komisji Rewizyjnej, pism pokontrolnych oraz wykonania zaleceń pokontrolnych,
        7) odwołania się do Walnego Zebrania Członków od decyzji Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

    3. Członkowie honorowi Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto
    - zobowiązani są do przestrzegania Statutu, regulaminów oraz uchwał Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
    4. Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym wymienionym w ust.2 pkt.2- 4 i 7. Członek wspierający zobowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz przestrzegania Statutu. Zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
    § 11
    Ustanie członkostwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje przez:
        1) skreślenie z listy członków,
        2) wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
    § 12
    1. Skreślenie z listy członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w przypadku:
        1) pisemnej rezygnacji z członkostwa złożonej Zarządowi,
        2) śmierci członka.
    2. Wykluczenie z Uniwersytetu Trzeciego Wieku uchwałą Zarządu następuje w przypadku:
        1) działalności sprzecznej z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i regulaminami Władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        2) zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres jednego roku, w rozumieniu roku akademickiego tj. od 1 października do 30 września roku następnego,
        3) utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu,
        4) rażącego naruszenia zasad statutowych.

    3. Ustanie członkostwa wspierającego w Uniwersytecie Trzeciego Wieku następuje przez:
        1) dobrowolne wystąpienie z Towarzystwa,
        2) zaprzestanie działalności wspierającej,
        3) utratę osobowości prawnej,
        4) wykluczenie uchwałą Zarządu, w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał.
    4. Członkostwo członka honorowego ustaje przez:
        1) skreślenie z rejestru członków z powodu śmierci członka,
        2) wykluczenie uchwałą Zarządu w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych i wewnętrznych regulaminów i uchwał.
    § 13
    1. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Uniwersytetu Trzeciego Wieku, członkowi przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu do Walnego Zebrania Członków.
    2. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

    Rozdział IV - Władze Towarzystwa
    § 14
    Władzami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są:
    1) Walne Zebranie Członków,
    2) Zarząd,
    3) Komisja Rewizyjna.
    2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu Trzeciego Wieku trwa 3 lata.
    3. Wybór władz (ust.1 pkt.2 i 3. odbywa się w głosowaniu tajnym. Władze konstytuują się we własnym zakresie tego samego dnia, w którym odbywa się Walne Zebranie Członków.
    4. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów z tym, że w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
    5. W drugim terminie uchwały podejmowane są bezwzględną większością głosów obecnych na Zebraniu Członków.
    § 15
    1. Najwyższą władzą Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
    2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania. W przypadku, gdy Walne Zebranie Członków nie jest władne do podjęcia uchwał z powodu braku kworum, o którym mowa w § 14 ust. 4 Statutu:
    – Zarząd może wyznaczyć drugi termin w tym samym dniu i po upływie 30 minutowego oczekiwania niezależnie od ilości obecnych członków
    – zebranie jest władne do podejmowania uchwał.
    Warunkiem jest uprzedzenie członków o takiej ewentualności w zawiadomieniu dotyczącym zwołania Walnego Zebrania Członków.
    3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
        1) z własnej inicjatywy,
        2) na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
        3) na pisemny wniosek co najmniej ¼ liczby członków zwyczajnych, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.

    4. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
    5. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje każdorazowo wybierane Prezydium w składzie przewodniczący, sekretarz, protokolant.
    § 16.
    1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
        1) uchwalenie programu działania Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań, regulaminów i planów Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
        3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
        4) wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
        5) uchwalanie wysokości wpisowego i składki członkowskiej,
        6) uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
        7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionych przez członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        8) uchwalanie zmian Statutu,
        9) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa,
        10) nadawanie godności członka honorowego.
    2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
        1) członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym,
        2) członkowie wspierający i zaproszeni goście z głosem doradczym.

    § 17
    1. Zarząd jest organem wykonawczym i składa się z 5 – 9 członków, w tym prezesa , 1 wiceprezesa, sekretarza, skarbnika.
    2. Do kompetencji Zarządu należy:
        1) reprezentowanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
        2) realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków,
        3) podejmowanie uchwały o członkostwie w krajowych i międzynarodowych organizacjach,
        4) prowadzenie spraw członkowskich,
        5) kierowanie bieżącą pracą Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        6) powoływanie Rady Programowej, Komisji stałych i doraźnych oraz zespołów w miarę potrzeby,
        7) uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,
        8) składanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz planów działania na Walnym Zebraniu Członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        9) zarządzanie majątkiem i funduszami Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        10) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie godności członka honorowego.

    3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.
    4. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Posiedzenia są protokołowane. Protokół podpisuje członek Zarządu prowadzący zebranie oraz protokolant. Do protokółu załącza się listę uczestniczących w posiedzeniu.
    5. Zarząd może zatrudniać pracowników do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych.
    § 18
    1. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego i sekretarza.
    2. Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym od Zarządu, w pełni suwerennym w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
    3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we Władzach Uniwersytetu Trzeciego Wieku , w szczególności nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z którymkolwiek członków Zarządu w stosunku pokrewieństwa lub podporządkowania z tytułu zatrudnienia.
    4. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
    5. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
        1) kontrola bieżącej pracy Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
        2) składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zebraniu Członków, 
        3) występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, 
        4) wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
        5) składanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków.
    6. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy liczby członków Komisji Rewizyjnej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
    § 19
    1. W przypadku zmniejszenia się składu władz Uniwersytetu Trzeciego Wieku wymienionych w § 14 ust. 1 pkt. 2 i 3 w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji.
    2. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu z tym, że liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.

    Rozdział V - Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku

    § 20
     1. Majątek Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowią:
        1) wpływy ze składek członkowskich,
        2) darowizny, spadki, zapisy,
        3) wpływy z ofiarności publicznej,
        4) dotacje,
        5) dochody z własnej działalności.

    2. Uniwersytet Trzeciego Wieku może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
    3. Do reprezentowania Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest prezes i wiceprezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu – działających wspólnie.
    4. Decyzje w sprawach nabywania, zbywania oraz maksymalnej kwoty zaciągania zobowiązań majątkowych podejmuje Walne Zebranie Członków.
    5. Uniwersytet Trzeciego Wieku prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z Ustawą o Rachunkowości.
    6. Rokiem sprawozdawczym jest:
        1) rok obrachunkowy tj. kalendarzowy,
        2) rok akademicki trwający od 1 października do 30 września roku następnego.

    Rozdział VI - Zmiana statutu i rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku
    § 21
    Zmiana Statutu lub rozwiązanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością 2/3 liczby głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
    § 22
    W przypadku rozwiązania i likwidacji Uniwersytetu Trzeciego Wieku:
        1) majątek przeznacza się na cel określony w uchwale ostatniego Walnego Zebrania Członków zgodnie z Ustawą Prawo o Stowarzyszeniach.
        2) likwidatorami Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu.
    § 23
    Zmiana Statutu wywiera skutki prawne z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.Jednolity tekst, uchwalony przez Walne Zebranie Członków TUTW dnia 16 czerwca 2011 r.
    Podpisy Zarządu TUTW
    1. Prezes Zarządu – Weronika Zwierzyńska
    2. Wiceprezes Zarządu – Romana Sterna